Manjak i višak sna uvod u niz oboljenja

U nedavnom istraživanju u kom je učestvovalo 45 hiljada osoba, naučnici su ustanovili da manje od šest ili više od devet sati sna dnevno znatno povećava šanse za nastanak dijabetesa, gojaznosti, kardiovaskularnih oboljenja, moždanog udara.

Povišeni krvni pritisak

Nedostatak sna utječe na povišenje krvnog pritiska, što vremenom može izazvati oštećenje srčanog mišića, arterija, bubrega, i slabljenje ili gubitak vida, i ostala brojna oboljenja.

Smanjeno djelovanje nekih vakcina

Vakcine su medicinski preparati koji sadrže materijal dobijen od mikroorganizama, obrađenih na poseban način kojim se uklanjanju njihova infektivna svojstva, ali kreirani tako da tijelo uspije da proizvede antitijela i postane imuno na određene bolesti ili oboljenja.

Međutim, istraživanje prilikom kog je mjereno prisustvo antitijela prije i poslije vakcine za hepatitis B, pokazalo je da iscrpljenost slabi imunološki sistem, pa tijelo nije u mogućnosti da proizvede adekvatna antitijela. Reakcija organizma bila je najmanje izražena kod osoba koje su spavale manje od šest sati dnevno.

Stres

Nedostatak sna uzrokuje povećano lučenje kortizola, hormona stresa.

Utjecaj na kreativnost

Poznato je da mozak tokom sna spontano reorganizuje informacije, pa ne čudi što je toliko teško koncentrisati se i smišljati nove ideje kada ste nenaspavani.

Razdražljivost

Dvogodišnje istraživanje u kom je učestvovalo 78 ljudi pokazalo je da nedostatak sna pojačava negativne emocije. Devetnaest istraživanja, objavljenih u magazinu “Sleep”, pokazalo je da iscrpljenost, zapravo, ima daleko veći negativni utjecaj na raspoloženje nego na slabljenje kognitivnih i motoričkih vještina.

Slabiji rezultati na testovima

Istraživanja su pokazala da su studenti, koji su najmanje spavali, imali gore rezultate na testovima od studenata koji su spavali 8-9 sati dnevno. U mozgu se tokom sna odvijaju različiti ciklusi zahvaljujući kojima informacije postaju dio trajne memorije. Tokom sna se također usporavaju metabilizam i rad srca, kako bi se olakšalo odvijanje tih procesa.

Loše odluke

Mnoge moždane oblasti igraju ulogu u donošenju ispravnih odluka, a nedostatak sna izaziva dvostruko smanjenje njihove funkcije.

Titranje očiju

Nedostatak sna izaziva nistagmus – ritmičke, nevoljne trzaje očnih jabučica čak i kada se glava ne pomjera.

Utjecaj na plodnost

Naučnici još uvijek nisu donijeli definitivni zaključak, ali, prema istraživanju objavljenom u magazinu “Sleep Medicine”, pokazalo se da nedostatak sna negativno utječe na reproduktivne hormone i smanjuje šanse za začeće.

Libido

San ili seks? Kada ste zaista iscrpljeni, teško da možete birati jer san sam pada na oči.

Gojaznost

Veliki broj istraživanja pokazao je da nedostatak sna pospješuje gomilanje kilograma. Ovaj problem nastaje usljed poremećaja lučenja grelina, hormona koji reguliše apetit, i leptina, hormona koji suzbija glad, što može izazvati hronično prejedanje. Istraživanja vršena na jednojajčanim blizancima takođe su pokazala da nedostatak sna utječe na aktiviranje gena zaduženih za skladištenje masnoća u organizmu, čime se povećava rizik od gojaznosti.

Emocionalno prejedanje

U nedavnom istraživanju u kom je učestvovalo 114 studenata, naučnici su ustanovili da su veće šanse da ćemo pod snažnim utjecajem emocija posegnuti za hranom kada smo veoma umorni.

Depresija

Znatno su veće šanse da će se depresija javiti kod ljudi koji pate od nesanice.

Veći rizik od automobilske nesreće

Ljudi koji pate od nedostatka sna na simulacijama su imali jednak broj nesreća kao oni u alkoholisanom stanju.

Sporije reakcije

Ukoliko svom mozgu niste obezbijedili dovoljno vremena za odmor, neće istom brzinom primati informacije, obrađivati ih, i davati odgovor. Obavićete posao uspješno, ali će vam trebati znatno više vremena.

Zdravlje partnera

Iako možete biti vuk samotnjak po pitanju kasnog odlaska u krevet, velike su šanse da ćete poremetiti san vašeg partnera kad budete odlazili u krevet.

Tremori

Tremori mogu negativno utjecati na vašu sposobnost da izvodite precizne pokrete, pa možete imati problema s nekim najneobičnijim dnevnim aktivnostima poput uvlačenja igle u konac ili čupanja obrva.

Prijevremeno starenje

Nedostatak sna uzrokuje pojačano lučenje različitih hormona rasta, koji koži daju čvrstinu i sprječavaju nastanak bora. Povišen nivo kortizola izazvaće razlaganje kolagena, proteina koji koži pruža mekoću i elastičnost.

Utjecaj na kožu

San pospješuje hidrataciju kože kako se ne bi sušila i perutala.

Ukoliko vaše tijelo nema dovoljno vremena za odmor i regeneraciju, nivo stresa se povećava, a organizam reaguje tako što proizvodi više hormona glukokortikoida. Ovo izaziva poremećaj strukture tkiva u koži, što će vaše lice učiniti podložnijim aknama i bubuljicama. Nedostatak sna takođe uzrokuje nastanak upale, što dodatno pogoršava nepravilnosti na koži.

Spavanje poboljšava cirkulaciju, pa nedostatak sna može uzrokovati nastajanje tamnih kolutova oko očiju ili neujednačen, siv ili blijed ten.

Imunološki sistem jača dok spavamo, tako da nedostatak sna može učiniti kožu osjetljivijom ili izazvati pogoršanje određenih stanja, poput rozacee ili ekcema.