Kada je vrijeme da prestanem mršati?

Kod mršanja postoje dvije strane medalje. Jedna strana predstavlja borbu prilikom skidanja kilograma, kada vaga uprkos naporima stoji u kategoriji prekomjerne tjelesne mase ili pretilosti. Druga strana bi pak bila situacija u kojoj mršanje postaje opsesija i pretvara se u poremećaj hranjenja.

Kako mogu odrediti trebam li mršati i koliko?

Za početak je potrebno izračunati svoj BMI. Ako on ukazuje na prekomjernu tjelesnu masu, tada bi bilo poželjno nastaviti s režimom mršanja. No, ukoliko BMI ukazuje na normalnu tjelesnu masu, tada sa zdravstvenog stajališta mršanje nije potrebno.

Obzirom da je normalan BMI mjera koja kazuje koliko bismo trebali imati kilograma u rasponu od najmanje do najviše poželjne tjelesne mase, ponekad iako smo unutar poželjnog raspona, smatramo da imamo nekoliko kilograma viška. Tada razlog uklanjanja tog viška nije zdravstveni već isključivo estetske prirode.

Izbjegavaj ‘fat talk’

Promišljanja o izgledu vlastitog tijela počinju vrlo rano. Sva promišljanja o težini i negativan stav prema vlastitom izgledu između ostalog potpiruje nešto što se naziva ‘fat talk’ ili razgovori o debljini. ‘Fat talk’ opis je izjava u sklopu svakodnevne komunikacije koja učvršćuje nerealistične ideale ljepote i doprinosi osjećaju nezadovoljstva vlastitim tijelom.

Primjera radi, prijateljica se stalno žali kako ima jake bokove, no njeni su bokovi kudikamo manji od tvojih. Njen će se negativan stav prema vlastitom tijelu odraziti na tebe, stoga nemoj ružno govoriti o svome tijelu, ali i pokušaj izbjegavati razgovore u kojima drugi ružno govore o svom tijelu kako sama sebi ne bi postavljala nerealne ciljeve.

Strah da će se kilogrami vratiti

Osim BMI-a, još je nekoliko pokazatelja da li smo postigli ciljanu težinu. Primjera radi, to može biti zadovoljstvo vlastitim izgledom, smanjenje konfekcijskog broja ili smanjenje količine masnog tkiva u tijelu. Međutim, ako je vrijeme da prestanemo mršati ili smo već pretjerali, tada ćemo od porodice i prijatelja čuti komentare da izgledamo premršavo.

Prehrana koja je suviše restriktivna do mjere da se počinjemo loše osjećati i imati zdravstvene tegobe poput slabosti, glavobolje, lošeg raspoloženja i stalno razmišljanje o hrani koje postaje opsesija, znakovi su da smo s mršanjem otišli u drugu krajnost i da trebamo prestati. To je trenutak kada je potrebno nešto promijeniti.

Nakon što smo postigli željeni cilj i izgubili višak kilograma, iz straha da ćemo se udebljati, može se javiti strah od hrane zbog kojeg jedemo iznimno male količine hrane. Hrana postaje neprijatelj, a zbog pojedenog komada pizze imamo grižnju savjesti danima ili odmah nastojimo rigoroznim treningom potrošiti pizzu prije nego nas udeblja. Takav negativan stav prema hrani može dovesti do ozbiljnog poremećaja u prehrani. Stoga je važno ne dozvoliti sebi strah od hrane i debljanja.

Nećemo se udebljati preko noći niti od jednog komada pizze, ali ako želimo kalorijski unos imati pod kontrolom, tada možemo potražiti stručnu pomoć za izradu plana prehrane po mjeri ili se snaći uz pomoć dostupnih aplikacija poput brojača kalorija koje mogu procijeniti tvoje energetske potrebe i pomoću kojih možeš pratiti svoj kalorijski unos kako ne bi unosila više nego što potrošiš.