Utjecaj različitih sorti luka na naše zdravlje

Luk spada u rod Allium iz porodice ljiljana, a njegova “rodbina” uključuje vlasac, češnjak, poriluk te sve podvrste luka. Luk je uzgajan vijekovima ne samo zbog karakterističnog, jakog ukusa već i zbog brojnih ljekovitih svojstava.

Dok se divlji srodnici većine voćki, pa čak i pšenice ili kukuruza mogu pronaći, najbliži srodnik luka je Allium vavilovi koji raste u Iranu.

Mladi luk

Mladi luk pun je vitamina C i vitamina K koji su nužni za normalan razvoj kostiju. Vitamin C pomaže u sintezi kolagena koji čini kosti čvrstima te povećava iskoristivost kalcija iz hrane dok vitamin K igra ključnu ulogu u održavanju njihove gustoće.

Osim vitamina C i vitamina K, u mladom luku može se naći i vitamin A koji je potreban tijelu za očuvanje zdravlja oka. Otkriveno je kako mladi luk oči štiti i od upala.

Mladi luk obiluje sumpornim spojem alil sulfidom koji smanjuje rizik od raka debelog crijeva.

Poriluk

Sadrži značajne količine bioflavonoida kempferola koji se pokazao kao sjajna zaštita protiv oštećenja krvnih žila, uključujući ona od strane rekativnog kisika.

Iako često zanemarena, koncentracija folne kiseline u poriluku igra važnu ulogu u očuvanju zdravlja. Folna kiselina ključni je vitamin B-kompleksa koji podupire kardiovaskularni sistem uravnotežujući nivo homocisteina u organizmu.

U poriluku je prisutna i impresivna količina antioksidacijskog polifenola. Polifenol štiti krvne žile i stanice od štetne oksidacije.

Crveni luk

Slično poriluku, crveni luk odgovoran je za krvožilno zdravlje ali isto tako je ključan u preventivi raka. Ekstrakt crvenog luka, obilat brojnim sulfidima, sprječava rast i razvoj stanica tumora.

Sukladno mišljenju mnogih, crveni luk odlično je prirodno antibakterijsko sredstvo. Konzumiranjem jela koja sadrže crveni luk, moguće je pridonijeti tijelu jačanjem imuniteta, što znači da ćete sezonu proći bez prehlade i gripe, a još je efikasniji u sprječavanju bakterijskih bolesti.

Istraživanje iz 2009. pokazalo je kako osobe koje konzumiraju luk na dnevnoj bazi imaju čvršće kosti. Kod osoba starije dobi koje jedu crveni luk postoji 20 posto niži rizik od preloma kuka. Razlog tome, tvrde naučnici, je kvercetin i drugi antioksidansi u luku.

Ljutika

Luk kozjak, kozji luk kako se još naziva, ima veću nutritivnu vrijednost od ostalih sorti. Ima više antioksidansa, minerala i vitamina od uobičajenog luka. Ljutika obiluje vitaminom A koji služi kao snažan antioksidans pri zaštiti organizma od raka pluća, raka grla i usta.

Osim vitamina A, luk kozjak ima veliku koncentraciju minerala i elektrolita poput željeza, kalcija, bakra, kalija i fosfora.

Češnjak

Češnjak je obilan izvor hroma, minerala koji pomaže stanicama da na odgovarajući način reaguju na nivo inzulina u krvi. Tim procesom češnjak reguliše djelovanje inzulina, odnosno nivo šećera u krvi kod dijabetičara.

Količina vitamina C i mangana u češnjaku pomaže u liječenju prehlade i gripe svojim protuupalnim djelovanjem. Piridoksin i vitamin B se pak bore protiv neurotičnih stanja.

Vlasac

Zahvaljujući idealnoj kombinaciji željeza i vitamina C u njemu, vlasac organizmu pruža vitalnost i odličan je protiv umora. Kao i ostala njegova “rodbina”, sjajan je kao prevencija bolesti.